Gabriela Dobre

Psihoterapie, Consiliere psihologica, Dezvoltare personala

Traumatismul psihic

Scrie un comentariu

Obişnuit cu traumatisme fizice provocate de accidente  sau  de  boală,  medicul  şi-a  însuşit  reflexele terapeutice adecvate. Medicina bazată pe evidenţe şi linile sale directoare îl ajută pe medic să se descurce în asumarea situaţiilor  ivite  de  la  ieşirea  din  băncile  facultăţii.  Din contră, în faţa suferinţei psihice medicul practician rămâne foarte dezorientat. Freud foloseşte termenul de traumă în cazul unui şoc violent.

Pentru Laplanche şi Pontalis traumatismul psihic este un eveniment din viaţa subiectului, care se defineşte prin  incapacitatea  lui  de  a  răspunde  în  mod  adecvat tulburărilor  şi  efectelor  patogenice  directe  pe  care  el  îl provoacă în organizarea psihicului.

Traumatismul  psihic  reprezintă  deci  o  veritabilă efracţie în interiorul individului. Dacă această traumă are loc foarte precoce în psihogeneză, procesul de dezvoltare al individului poate fi afectat la diferite nivele. Mulţi dintre pacienţi  noştri  funcţionează  într-o  manieră  corespunzătoare din punct de vedere social, dar sunt nişte adevăraţi handicapaţi din punctul de vedere al relaţiilor afective.

Factorii externi ca abuzul sexual, incestul, pedofilia, tratamentele rele din copilărie, în sens larg, pot să reprezinte veritabile pete albe, găuri, în aceste faze ale dezvoltări psihice.  Aceşti  factori  sunt  responsabili  de  traumatisme interne cum ar fi boala copilului, spitalizarea lui, decesul sau boala unei rude apropiate.

Traumatismul  psihic  reprezintă  un  lucru  inefabil  şi nespus. Pacientul nu-şi poate da seama de experienţa  pe care a trăit-o nici de cea pe care o trăieşte în prezent. El nu are  cuvinte  pentru  a-l  exprima, cu  atât  mai  mult  cu  cât trauma a avut loc în perioada preverbală, înainte de vârsta de trei ani, în perioada structurării memoriei. Noi observăm, în clientela noastră, pacienţi care nu se pot exprima nici prin intermediul limbii vorbite, nici la nivel emoţional. Îngrijirea psihoterapeutică la aceşti pacienţi nu se va putea face la nivel verbal sau intelectual.

Evenimentul traumatizant poate să fie imediat şi dirijat discret de individul traumatizat. În acest caz, el se manifestă sub  forma  unor  reacţii  neuro-vegetative şi prin  expresii emoţionale interne. În alte cazuri el va fi negat, refulat sau va fi somatizat într-o manieră cronică.

Etape în evoluţia conceptului

Charcot  şi  Freud  arată  în  studiul  isteriei  că, deşi traumatismul  psihic  a  încetat,  el  are  drept  consecinţe manifestări  exterioare  cum  ar  fi  afazia  Dorei  sau manifestări neurovegetative ale unui atac de panică sau un P.T.S.D  sindrom de disfuncţie post traumatică.

La  începutul  elaborării  psihanalizei,  traumatismul califica  mai  întîi  evenimente  din  istoria  personală  a subiectului, databile şi subiectiv importante prin afectele pe care  le  puteau  declanşa. Pentru  Freud  acestea  sunt circumstanţele  specifice  care  asigură  evenimentului valoarea sa traumatică, condiţii psihologice particulare în momentul  traumei  sau  conflict  psihic  care  împiedică subiectul  să  integreze  în  personalitatea  lui  conştienţa experimentului care i-a parvenit.

Pentru Melanie Klein, sugarul pune în mişcare foarte rapid mecanisme de apărare în faţa anxietăţii enorme care reprezintă  intrarea  lui  în  lume.  Copilul  va  utiliza mecanismul de CLIVAJ care-i permite să structureze lumea în obiecte bune şi rele. Metoda  proiecţiei potrivit căreia obiectele  rele  sunt  proiectate  în  afara  lui.  Idealizarea primitivă recentrând obiectul bun asupra persoanelor care sunt  investite  pozitiv.  Traumatismele  precoce  din  acestă fază  a  copilăriei,  vor  rămîne  marcate  la  copilul  sau adolescentul care vine să ne consulte. Aceste evenimente traumatizante pot fi uitate sau refulate. Această cantitate de energie refulată poate fi convertită într-un simptom organic permiţând uitarea semnificaţiei sale psihice.

Pentru Jean Bergeret individul traversează mai multe etape, mergând de la a. un stadiu de nediferenţiere somato-psihică  (Eul  nu  distruge  non-eul,  iar  exterioritatea  nu distruge  lumea  exterioară.)  până  la  b. un  stadiu  de preorganizare unde  calităţile  ereditare  congenitale  ca  şi cele  achiziţionate  prin  experinţe  obiectale  succesive, influenţează şi structurează subiectul şi în fine c. un stadiu de  structurare  a  personalităţii,  care  nu  se  mai  poate modifica, nici să schimbe linia fundamentală psihiatrică sau nevrotică ci numai să se adapteze sau să se dezadapteze.

Evenimentul traumatic survine şi falia nu poate să opereze decât pe linii de forţă şi rupturi prestabilite în copilăria sau adolescenţa  subiectului.  După  Bergeret,  evocarea retrospectivă a traumatismului se face în stadiul de după lovitură, câteodată ca o reconstrucţie sau o intelectualizare defensivă.

În cazurile de stări limită, un fapt real este resimţit de subiect ca o frustraţie foarte puternică, un risc de pierdere de  obiect  sau  abandon.  În  acest  context  traumatismul trebuie  înţeles  într-un  sens  afectiv.

El  corespunde  unei emoţii pulsionale intense, care intervine intr-un stadiu încă foarte prost organizat şi foarte puţin matur în ceea ce priveşte echipamentul de adaptare a subiectului şi modalităţile de apărare.  Acest  tip  de  traumatism  afectiv  este  numit  de Bergeret   traumatism  precoce  sau  prima  dezorganizare precoce în evoluţia subiectului care va fi blocată. O fază de fixaţie numită faza latenţării va urma şi trebuie aşteptată la vârsta adultă, în general între 18-30 de ani, atunci când un eveniment de viaţă cum ar fi o ruptură amoroasă, o pierdere de  serviciu  vine  să  rupă  acest  fals  echilibru  aparent.

Bergeret  numeşte  aceste  traume  traumatisme dezorganizatoare  tardive.  Aceasta  e  zona  de  frontieră  în care  lectura  D.S.M-IV  sau  abordările  pur  cognitive comportamentaliste se ciocnesc cu abordările mai clasice. Starea de stres postraumatic poate foarte bine să se rezolve la anumiţi pacienţi, pe când la alţi pacienţi putem vedea decompensări într-o manieră clasică dacă nu haotică, timp  de  luni  sau  ani  întregi.  Ipoteza  reviscenţei  unui traumatism  anterior  şi  a  unei  decompensări  profunde  în relaţie cu traumatismul actual este explicată cu existenţa unei breşe mai arhaice.

M.Balint  apreciază  că  în  relaţia  medic-bolnav  nu  se întâmplă  decât  rar  ca  un  pacient  să  se  prezinte  cu  o problemă. Altfel spus, pacienţi nu-şi consultă medicul lor decât atunci când au transformat lupta cu problema lor într-o boală.

Pentru Jung, traumatismul poate să fie transgeneraţional şi să traverseze inconştientul colectiv personal şi familial mai  multe  generaţii.  După  Jung,  conştiinţa  noastră  individuală nu se perpetuează mai puţin netulburat în sânul înconştientului  colectiv,  comparabilă  cu  o  mare  pe  care conştiinţa  Eului  călătoreşte  asemenea  unui  vapor. Inconştientul original asediază din toate părţile conştiinţele individuale.  Conştiinţa  este  intermitentă  şi  poate  fi întreruptă, iar inconştientul este o stare durabilă continuă.

Pentru  Ancelin  Schutlenberger,  traumatisme  care  au avut loc cu mai multe generaţii înainte, îşi pun amprenta şi colorează încă viaţa inconştientă a unora. Acesta este cazul copiilor  cu  părinţi  victime  ai  violurilor  sau  incestului suferit  de  bunici  sau  străbunici.  Este  important  să  se stabilească  o  distincţie  între  sfera  conştientului  şi a inconştientului, pentru a explica acest fenomen. Psihanaliza, tratamentele  comportamentale  se  înfruntă  între  ele  în rezolvarea  acestor  probleme  sau  sunt  pur  şi  simplu complementare.

Nu  putem  trece  cu  vederea  descoperirile  actuale  în materie  de  neurologie, unde  tehnicile  de  neuro  imagine structurală  au  pus  în  evidenţă, în  caz  de  traumatism,  o diminuare a volumului hipocampului şi o hiperactivitate a amigdalei şi paralimbicului anterior.

Factori de risc sau consecinţe ale acestora: P.T.S.D

În  cazul  unui  eveniment  traumatic  –  accident,  viol, atentat  –  informaţiile  senzoriale  sunt  transmise  a. în talamus,  la  ariile  primare  vizuale,  olfactive,  auditive, kinestezice,  apoi  în  b. hipocamp,  care  este  memoria evenimentelor după care c. la complexul amigdalian.

Un neuron presinaptic trimite glutamat la neuronul postsinaptic activând aşa zişi receptori N.M.D.A. Urmează activarea unei proteinchinaze care eliberează monoxid de azot făcând să  crească  numărul  receptorilor  N.M.D.A.  pe  neuroni postsinaptici. Informaţia utilizează astfel căi privilegiate şi această reţea este activată ori de câte ori apare un context similar celui în care s-a petrecut traumatismul. Această  reţea  constituie  memoria  traumatică  care  se bazează  pe  fenomenul  de  întărire  a  conexiunilor  dintre neuroni  sinaptici  şi  efectori.  În  complexul  amigdalian aceste  conexiuni  constituie  memoria  inconştientă  a contextului traumatic. Toate informaţile legate de context pot să reactiveze ansamblul memoriei inconştiente şi să declanşeze aceeaşi simptomatologie psihică şi neurovegetativă. Hipocampul  reprezintă  al  doilea  centru  al  memoriei traumatice la care victima poate accede prin verbalizare.

Terapiile  de  decondiţionare  vizează  activarea  memoriei traumatice -neuroni de context- fără să activeze expresiile traumatice  -neuronii  efectori-.  Aceste  tehnici  vizează stimularea  nodulului  pericaducal  care  întăreşte  o  acţiune inhibitoare asupra complexului amigdalian în cauză. Dar acest blocaj nu este decât temporar, apărând în cca. 40 % a cazurilor,  recăderi  după  câteva  săptămâni  sau  luni  de tratament.  Mai  mult,  această  inhibiţie  poate  fi  înlocuită printr-o altă inhibiţie, aceea al cortexului prefrontal median care  inhibă,  la  rândul  lui,  complexul  amigdalian,  de  data aceasta într-o manieră mai durabilă. Pacienţii  care  prezintă  recăderi  arată  la  MRI  o activitate mai slabă la nivelul cortexului prefrontal.

M.  de  Clerq  subliniază  în  articolul  său  asupra traumatismelor psihice că, în abordarea anglo-saxonă calea de apariţie al P.T.S.D nu separă realitatea intrapsihică de traumatismul suferit de persoană. Modul de reacţie la stres explică  reacţia  subiectului.  Evoluţia  a  ceea  ce  va  deveni pentru subiect traumatismul psihic este realizată în funcţie de  simptomele  de  stare  post  traumatică  şi  de  adaptarea socială şi familială. Accentul e pus mai mult pe gravitate şi circumstanţe, decât  pe  cele  trăite  de  subiect.  Ori  nu  este vorba despre o simplă sideraţie sau perturbare al sistemului limbic. Pacienţi sunt, câteodată, restimulaţi în amintirile lor uitate,  prin  stimulări  slabe,  o  situaţie  sau  un  context particular, o imagine evocatoare, o ambianţă apropiată de cea  a  traumatismului  iniţial  sau, din  contră, de  un  nou traumatism masiv care tulbură întreaga personalitate.

Copilul abuzat plonjează într-o magmă emoţională fără repere, reorganizează faptele şi încearcă în zadar să le dea un sens sau o structură, o asemănare logică şi explicaţia a ceea  ce  s-a  întâmplat  să  trăiască.  El  reamenajează întâmplarea traumatică pentru a rămâne credibil şi riscă să eşueze-n această tentativă. Mai mult, efectul traumatic influenţează comportamentului sexual ulterior al copilului, din care poate decurge o dezvoltare perversă ajungând în anumite cazuri la un caracter pervers.

Mecanismele  de  refulare  funcţionează  deasemeni  şi pentru traumatismele de război. Un astfel de pacient, vechi luptător din 1914-1918 nu a vorbit niciodată de cele 52 luni de tranşee nici copilor, nici nepoţilor săi. Exceptând vârsta de 74 ani, când, cu ocazia unui accident vascular cerebral, amintirile au năvălit în starea lui de conştienţă modificată.

Un anumit număr de pacienţi au traversat viaţa într-o stare  de  hipernormalitate  şi-n  momentele  senescenţei psihice şi intelectuale, sociale sau afective, se decompensează  brutal,  fără  un  traumatism  aparent. Senescenţa poate să constituie traumatism, la fel şi decesul unui  apropiat,  separarea  de  o  fiinţă  iubită,  problemele financiare grave, pensionarea, pierderea unei poziţii sociale privilegiate.

Moartea  subită,  demenţa  senilă,  afecţiuni psihosomatice  pot  să  traducă  această  stare  de  angoasă acută.

Pentru cel care  îngrijeşte, supus să asculte situaţiile dramatice – răpiri, violuri, cancer terminal – ca şi pentru psihoterapeuţi  noi  descriem  Sindromul  de  epuizare profesională şi traumatismul prin procură. Sunt patru nivele de funcţionare, unde cei care îngrijesc sunt atinşi: pierderea reperelor,  tulburări  de  memorie,  tulburări  cognitive  şi emoţionale.

Îngrijirea traumatismelor psihice

Bineînţeles că medicaţia anxiolitică şi antidepresivele sunt importante în cazurile asemănătoare dar esenţialul se joacă în relaţia terapeutică. Înţelegerea, empatia, toleranţa, acceptarea  necondiţionată  ca  şi  reintegrarea  pozitivă, calităţile  pozitive  personale  ale  celor  care  îngrijesc bolnavul,  sunt  ustensile  terapeutice  majore  ale tratamentului. Totul se va rejuca în transfer cu condiţia ca cel  care  îngrijeşte  să  fie  o  mamă  suficient  de  bună (Winnicot).

Balint ne reaminteşte că terapeutul este cel care trebuie să se adapteze pacientului şi nu invers. În formula sa Un psihanalist pe pacient  Boris Cyrulnick aduce o notă de speranţă cu noţiunea sa de reziliere chiar în unele situaţii dramatice.

Abordarea  cognitiv-comportamentală  rămâne indispensabilă  în  anumite  cazuri  de  recondiţionare  la situaţii  obişnuite  de  viaţă.  Retrăirea  diferită  a traumatismului, fără pericol, reexpunerea la locuri, situaţii unde  s-a  consumat  acesta, cu  o  verbalizare  şi  retrăire emoţională, cu recăutarea sensurilor şi semnificaţiilor îi va ajuta pe mulţi dintre aceşti pacienţi.

Nimic  nu  e  simplu  şi  cel  ce  îngrijeşte  va  trebui  să navigheze pe ape necunoscute. Motivul  primei  întîlniri  nu  este  întodeauna  trauma, depresia,  fobia  socială.  Terapeutului  îi  revine  sarcina  să caute şi să depisteze adevăratele căi de contact. Astfel, unii pacienţi scot la iveală subit abuzul, dar psihicul lor nu-l suportă şi nu se vor mai prezenta la întâlnirile următoare. Se dovedeşte utilă o anume perspicacitate a terapeutului care navighează  printre  recife, unde  fiecare  stâncă  poate înspăimânta  pacientul.  Psihicul  bolnavului  trebuie restructurat  prin  terapie.  Convenabil  e  să  se  lucreze-n ritmul  pacientului,  căci  el  e  cel  care  decide  asupra momentului  oportun,  iar  a  brusca  lucrurile  poate  duce pentru el la ruperea relaţiei cu terapeutul. Construcţia unei legături  terapeutice  printr-un  transfer  solid  se  dovedeşte indispensabilă în prima etapă a unui lung drum.

În acest caz de P.T.S.D. anumiţi pacienţi, dacă nu majoritatea, nu sunt gata să realizeze un proces de introspecţie şi de repunere în chestiune a vieţii trecute sau actuale, atunci când reperele lor  sunt  încurcate  (anumiţi  oameni  dragi  inimii  lor  sunt răniţi,  dispăruţi,  traumatizaţi  sau  rău  evaluaţi).  În  aceste cazuri, frecvenţa  interviurilor  în  timp  este  variabilă  iar investiţia pacientului în terapie este nemotivată.

Chiar  dacă  nu  lucrează-n  şedinţe,  li  se  poate  cere pacienţilor  să  îşi  aducă  visele,  coşmarurile.  Materialul traumatic visat îşi are originea în preconştient. Depinde de terapeut  să  aducă  în  transfer  această  încărcătură inconştientă.

Pentru cei care pot să o facă, verbalizarea viselor şi propriile lor asocieri şi reflexii asupra conţinutului oniric şi a  evenimentelor  trăite  şi  a  consecinţelor  acestora,  vor permite  să  descopere  coincidenţele,  să  facă  apropieri  şi conexiuni  care,  pas  cu  pas,  permit  înţelegerea,  toleranţa, empatia,  acceptarea  necondiţionată  ca  şi  reintegrarea pozitivă a traumatizatului.  Prelucrarea viselor va permite observarea  evoluţiei  în  timp  a  materialului  oniric  adus. Viziunea  de  coşmar  se  va  ameliora,  în  favoarea  unor preocupări  cu  alt  centru  de  interes  decât  traumatismul.

Calităţile  terapeutice  ale  celui  care  îngrijeşte  reprezintă ustensilele majore ale tratamentului.

Viaţa îşi va relua drepturile. Tracasările sunt reinvestite  şi  subiectul  se  va  reconstitui  din  ce  în  ce  mai  mult  în legătura  terapeutică  şi  transfer.  Terapeutul  va  căuta  în materialul  oniric  zonele  de  strălucire  printre  cele  de disperare. Această muncă pe opoziţii şi polarizări va permite subiectului  să  compenseze  şi  să-şi  basculeze  investirile libidoului către obiecte pozitive, faţă de care el este ataşat: familie, prieteni, activităţi sportive şi profesionale.

Pentru  alţii: populaţie  imigrată,  fără  acte,  card, refugiaţi politici şi-n cazuri extreme luări de ostatici, cei din lagăre de concentrare  această procedură nu se poate face.

Vom  accepta  această  stare  de  fapt,  rămânând  gata  să ascultăm.  Rezultatele  vor  depinde  bineţeles  de  trecutul pacienţilor, de structura lor de personalitate, de adaptarea lor la factorii de stres, de capacitatea lor de introspecţie, de timpul  şi  voinţa  pe  care  o  au  să  regândească,  să restructureze,  revizitând  acest  trecut  câteodată  ruşinos  şi traumatic.

Culpabilitatea urmăreşte anumiţi pacienţi, care se cred pedepsiţi pentru  faptele  imaginare  sau  realizate  transgeneraţional, de ex. pacientul care devine bolnav pentru că tatăl lui a fost criminal. El invocă greşeala înaintaşilor săi ca un motiv al judecăţii Dumnezeieşti. Le Bigot citează culpabilitatea malefică formulată de Paul  Ricoeur:  a  fi  om  înseamnă  să  aparţii  unei  specii implicate profund într-o istorie a răului..

În situaţile în care pacientul nu poate fi ajutat printr-o terapie  verbală,  aspectul  analogic  al  terapiei  psiho-corporale şi umaniste vor aduce căldura, prezenţa reală a terapeutului şi angajarea lui controlată.

Un articol de Michel Delbrouck, Belgia

Material publicat in BULETINUL ASOCIAŢIEI BALINT, VOL. 9., NR. 35, SEPTEMBRIE 2007

Lasă un comentariu